Ett fotografiskt museum i Stockholm har diskuterats sedan 1940. Nu på fredag 21 maj öppnas det nya Fotografiska i Stora Tullhuset vid Stadsgården. Det sker med Annie Leibovitz omtalade vandringsutställning “A Photographer’s Life 1990-2005”.
Själva invigningsceremonin äger rum kl 12 utanför det gamla tullhuset och dess K-märkta fasad.
Annie Leibovitz bilder visas till 12 september. Ytterligare tre fotografer ställer ut; bland annat visar Lennart Nilsson 30 av sina berömda bilder i storformat från serien “Ett barn blir till”. Under öppningsveckan ordnas även många seminarier.
Tullhuset har restaurerats och iordningställts till utställningslokaler av Stockholms kommun i samarbete med Stockholms hamn. Kommunen har bekostat ombyggnaden och hyr lokalerna till Fotografiska, som är ett privatägt företag. Huvudägare är de båda initiativtagarna till det nya museet bröderna Jan och Per Broman – som också driver fotomässan i Stockholm, Göteborg och Oslo.
Urvalet av utställningar ska göras av ett konstnärligt råd tillsammans med Fotografiska museets ledning. Projektet sjösätts under den pampiga devisen: “Vårt uppdrag är att tillgängliggöra det stora och det spetsiga. Att etablera Sverige i världen, och världen i Sverige”. Tanken är att ha ett 20-tal olika utställningar per år, varav fyra världsutställningar.
*Annie Leibovitz, 60, är en av världens mest kända fotografer, som fotograferar världens mest kända människor. Hon blev berömd som fotograf i Rolling Stone Magazine, där hon anställdes 1973. Tio år senare värvades hon till Vanity Fair. Under 15 år levde hon tillsammans med sin livskamrat Susan Sontag till hennes död i cancer. På Leibovitz utställning varvas bilder av kändisar som Brad Pitt, Nicole Kidman, Scarlett Johansson, Demi Moore med bilder på hennes familj och vänner. Här finns Leibovitz själv genom insemination höggravid vid 52 års ålder och förlossningsbilder på hennes surrogatmamma.
Under det senaste året har Leibovitz blivit uppmärksammad för sina jätteskulder. För att betala räkningar hade hon vänt sig till Art Capital Group (ACG) ett slags pantbank för prominenta konstnärer. Och pantsatt rättigheterna till alla sina verk. När hon inte kunde betala hade skulderna med räntor stigit till 24 miljoner dollar. Hur kunde hon sätta sprätt på så mycket pengar? Undrade den amerikanska kändispressen. Med Vanity Fair hade hon ändå ett kontrakt värt 2 miljoner dollar per år. Och det är ju en slant man bör kunna leva på. Förklaringen var bland annat att Leibovitz hade köpt två gamla hus i Greenwich Village och den arkitektoniskt tjusiga restaureringen hade slukat miljoner. Dessutom kostar en kock, trädgårdsmästare, städpersonal och egen yogalärare en del. Men att fotografera är hon enormt duktig på. Gå och beundra själv!