Detta är rubriken på Ellen Karlbergs krönika på Dagens Medias webbplats. Detta känns inte direkt som en nyhet, snarare vår vardagliga verklighet. Vad kan du som fotograf göra för att fortfarande tjäna pengar…
Ellen Karlbergs krönika är inget nytt. Det är samma visa som vi hört under flera år. I princip alla fotografer har drabbats av den allt hårdare prispressen.
I samband med denna typ av artiklar är det lätt att ta till “skråtänkande”. Det är lätt att skälla på dem som dumpar priser och kalla dem för illojala. Eller att gnälla på fotohandlare som säljer kameror till vanligt folk. Man kan även ge sig på utbildningsföretagen som “lär ut yrkesknepen”. Inget av detta kommer dock att ge dig fler kunder eller bättre betalt för dina bilder. Det är en fri marknad och var och en sätter sina priser.
Många fotografer känner sig i detta läge maktlösa och desperata.
Etablerade fotografer ser hur inkomsterna sjunker samtidigt som de haft stora investeringar i ny teknik som snabbt sjunker i värde. Samtidigt börjar många amatörer att ha tillgång till utrustning som ger nästa samma bildkvalitet som en yrkeskamera.
Men, det räcker inte med att äga en kamera för att vara fotograf. Att vara professionell fotograf handlar inte om utrustningen. Det handlar om erfarenhet, kunskap och konstnärlighet. En duktig fotograf har förmågan att förmedla ett budskap i bild. Den som anlitar en fotograf betalar inte för “en snubbe med kamera”, även om kostnaden för utrustning kan vara en stor del av priset. Det är yrkeskunskap och erfarenhet som man betalar för. Kameran tar inte bilden, kameran är bara verktyget.
För dig som är fotograf vill jag bara trycka på hur viktigt det är att marknadsföra din kunskap. Om du gör en produktfotografering är du en del av kundens säljkår. Bilden ska sälja varan. Som reportagefotograf är det du som ska skapa bilden som får läsaren att vilja läsa texten. Men detta är inte detsamma som att bara skapa “spännande dekorbilder”. Bilden är ett otroligt starkt redskap för att förklara sammanhang och förmedla känslor. Bild och text ska komplettera varandra.
Sälj din kunskap och var lyhörd för kundens behov. Försök få kunden att förstå, att det är genom att anlita en yrkesman de får en bättre bild. En bild som förstärker deras budskap. Se på företag som IKEA, H&M, och Absolut Vodka. De arbetar mycket medvetet med sina bilder. Bilden är en stark grundpelare i deras varumärkesbyggande. Inte ens småländsk snålhet skulle få Ingvar Kamprad att sluta anlita yrkesfotografer, han vet att det lönar sig.
För dig som kund är det viktigt att kolla att fotografen klarar att ge dig bilder som är bra – både tekniskt och innehållsmässigt. Be att få referenser och titta på bilder. Fråga gärna ifall fotografen är med i någon branschorganisation. För att bli medlem i BLF krävs att företaget är seriöst och har erfarenhet. Företaget ska ha varit verksamt i minst 3 år. Detta innebär trygghet för dig som kund.
Att snåla på bilden kan lätt innebära tappad försäljning. Bra bilder hjälper dig att sälja både produkter och budskap. Med en dålig bild riskerar du i bästa fall bara minskad försäljning. I västa fall skadar den ditt varumärke.
Den växande skaran av avancerade amatörfotografer är inget hot, snarare en positiv trend. Det ökade intresset för fotografi och video kommer att ge mer medvetna bildkonsumenter. För att väcka deras intresse räcker det inte med en skarp och korrekt exponerad bild. Bilden måste vara intressant och ha ett budskap. För att synas krävs bilder som sticker ut och väcker känslor.
Jag vill avsluta med att citera en känd författares dialog med en stor fotograf:
Hemingway: Great pictures. What camera do you use?
Irving Penn: What typewriter do you use?
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=90454
PS Ett tips till dig som vill bli skribent. IKEA säljer billiga ritblock och delar ut gratis blyertspennor. DS