a89fffa499f452f061f0a67e99cab082

Årets Cepic var intressant. Det var även bra marknadsföring av vårt eget event – Image for Sale . Men framförallt var det nyttigt att träffa branschen – både Svenska och utländska bilbyråer – för att vi ska ha bra förståelse på hur våra medlemmars omvärld utvecklas. Årets heta ämnen var video och gratis bilder.

Video

Det heta ämnet för årets Cepic var rörlig bild. Inom BLF är det inget nytt med video – men hos många bildbyråer är det en stor nyhet. Årets Photo Metadata Conference handle till stor del om video. Det var även en intressant paneldebatt om hur bildbyråer kan börja distribuera video. Du kan läsa en artikel från Cepic Video Seminar : New Business Opportunities Different Markets.

Lördag

Sista dagen på Cecpic. Vi arbetar vidare. Här kan du  med att sälja in Image for Sale . Det är bra intresse. Många av de som vi pratar med har redan representation genom svenska byråer, i de fallen så är diskussionerna hur de ska kunna arbeta ihop med sina svenska partners för att synas på Image for sale.

I morgon åker vi hem.

Obama har lämnat stan

Centrala Dresden har varit avstäng i samband med Obamas besök. Cepic håller till på en konferenscenter precis utanför centrum så det har varit lite stökigt med trafik och avspärrningar. I går kväll kunde vi åter gå in till stan för att äta. Belägringen är över.

Photo metadata conference

Förmiddagen på handlade främst om metadata för rörlig bild. Madi Solomon från Person Plc inledde med att belysa vikten av metadata och att det är det vi vet om bilder, texter och filmer som gör dem säljbara och användbara. Metadata gör det möjligt att skapa relationer mellan olika mediaobjekt så att de tillsammans skapar ett mycket större värde än de har var för sig. Men ofta skapas de olika objekten var för sig, av olika personer och kanske vid helt olika tillfällen. Som exempel visade hon ett antal videor och bilder med Tina Turner ifrån olika epoker. Den som skapade den första filmen kunde ju inte veta hur stor hon skulle bli som artist. Även bilder och filmer som vid skapandet verkar obetydliga kan längre fram ha stort värde.

Under dagen återkom flera talare kring hur viktigt det är att kunna skapa relationer även till material publicerat på olika sociala medier. Bland annat samt hur man ska kunna signaler hur materialet får användas men även vikten av att sajter för att dela video och foto hanterar metadata på ett bra sätt. Många webb sajter, både tidningar och sajter som Facebook slänger metadata när bilder skalas om eller videos kodas om.

Amery von Schoultz från TT berättade om deras distribution av videomaterial. Nästan varje kund har sitt eget format som de vill ha metadata i. Därför har de skapat ett system där de kan exportera metadata från deras interna format till kundens format. Deras webshop integreras med kundens publiseringssystem så det publicering blir helt automatisk. Kunden behöver i princip bara trycka på köpknappen. Inom nyhetsbranschen måste det vara snabbt och enkelt.

Frank Biedrich från Adobe berättade om deras system för automatisk transkribering av video. Till hösten släpper en ny produkt, “Adobe Story” , som är ett planneringsverktyg för videoproduktion.

Det återkommande diskussionen under dagen var att det finns flera bra standarder för metadata, vi behöver inte fler. Det som behövs är riktlinjer för hur man ska konvertera mellan format och hur man ska hantera överlappande standarder. Många pratade även om olika metoder för att automatiska metoder för att genera metadata med GPS eller olika typer av bildanalys. Lionel Faucher från Akamedia berättade att de nu testar anskiktsigenkänning när de bevakar event som Cannes filmfestival för att namnsätta stillbilder och videoklipp. Det snabbar upp distributionen från röda mattan och mingelevent.

Cepics årsmöte

Cepic090603_BUS4753

Cepics nya styrelse. Foto: Ulrik Södergren

Cepics årsmöte var vanligt livat. I år var det ovanligt många nominerade till styrelsen, det var även många motioner om hur Cepic ska styras i framtiden. Nästan hela styrelsen har förnyats. Tyvärr har BLF inte längre någon representatnt i styrelsen. BLF hade nominerat Staffan Teste som har suttit i styrelsen flera år, men han blev ej invald vilket vi är besvikna över. Men den nya styrelsen verkar bra och vi tror att de har kapacitet att utveckla Cepic vidare. Den nya styrelsen består av

President: Christina Vaughan / BAPLA (UK)

Vice President: Klaus Plaumann / BVPA (Germany)

Treasurer:Dominique Delouis / SNAPIG (France)

Paul Brown / BAPLA (UK), Lola Maté / AEAPAF (Spain), Els van Rest / Nlimage (Netherlands), Barbro Kaufmann / SBF (Sweden)

BLF har lämnat in motioner om hur ledning av Cepic kan utvecklas för att ge starkare demokrati och bättre transparent. Christina Vaughan lovade att den kommande styrelsen ska arbeta för just dessa frågor. Det ska även tillsättas en kommitté som ser över och moderniserar cepics stadgar.

BLF hade lämnat en motion om att Cepic även ska acceptera videoförtag och videoorganisationer som medlemmar. Den accepterades vilket är bra då foto och vide allt oftare distribueras av samma företag.

Du kan läsa mer om valet till Cepics styrelse senaste nyhetsbrevet.

Mile

Cepic090603_BUS4654Amalya KeshetAmalya Keshet från The Israel Musem talade om hur problemet med hur man som museum ska anpassa sig till “gratis som affärsmodell” och hur man då ska tjäna pengar för att finansiera sin verksamhet. Det är många som ifrågasätter att de I form av ett offentligt tar betalt för att använda konstreproduktioner. Även om verkat eventuellt har köpts in för skattebetalarnas pengar så är det inte gratis att förvara dem eller att digitalisera dem. Det är också dålig publicitet att argumentera mot dessa krafter samtidigt som att dela med sig av material kan ge väldigt bra marknadsföring. Men ger det fler betalande besökare till museet? En modell är att fritt distribuera lågupplöst material men att ta betalt för bättre kvalitet. Att publicera museikatalogen online kan genera försäljning av posters och annan merchendise. Man måste tänka till innan man kastar sig över gratis som affärsmodell – om du släpper alla dina högupplösta bilder fritt så är det sedan omöjligt att backa. Men vi kan inte heller inte bara säga nej till att visa bilder på nätet.

Det var en paneldiskussion om upphovsrätt. Nancy Wolff berättade om hur upphovsrätt fungerar i USA och skillnader mot EU. Nu för tiden krävs inte copyright symbolen i USA. Däremot är det fortfarande mycket som inte regleras i upphovsrättslagar utan måste regleras i avtal. Detta gäller t.ex. många av de ideella rättigheterna som att bli krediterad som konstnär måste regleras i avtal. Staffan Teste från BLF berättade om att vi i Sverige har drivit flera åtal kring till exempel rätten att fotografens namn ska anges ihop med bilden.

BLF representanter på plats

I år är vi en ovanligt stor delegation (Rune Borgström, Ulrik Södergren, Johan Främst och Staffan Teste) på Cepic. Detta för att aktivt sälja in Image for Sale till utländska bildbyråer.

I samband med Cepic arrangeras även Photo Metadata Conference , som i år har extra fokus på video.

Om du är på plats får du gärna komma till bord nr 41 och prata med oss.

Barrack Obama är i Dresden – vi får se om han har vägarna förbi vårat bord…

Uppföljning kommer

keyboard_arrow_up